TrasNEWS

トラスより最新情報のご案内

Eco Car Cup 2011 Summer at Racing course
Eco Car Cup 2011 Summer at Racing course

“エコカーカップ2011夏atレーシングコース”にSilky PRIUS 010で参戦しました。

Tras challenged the "Eco Car Cup 2011 Summer at Racing Course" with the Silky PRIUS 010.
c0084643_1815586.jpg

今回は、カーボン製品を使用することでプリウスがどこまで軽くなるかに挑戦です。
前回は、ボンネットフード・ルーフ(張替え)・サイドステップ(オリジナル形状)・BBSホイール(RF)に改装することで車の運動性能がアップしました。
特に、ルーフは-50%の軽量化!剛性アップにも大きく貢献し、初参戦クラス優勝という快挙を成しえました。

夏の大会に向け、フロントバンパー(ダクト部をオリジナル形状に)・フロントスポイラー追加・ボンネットフード(エアダクト追加)・フロントフェンダー・フロントドア・リアドア・リアハッチ・リアバンパー(ディフューザー形状)・リアホイルカバー・リアシート取り外しをすることでノーマル車両に対し-147kgもの軽量化に成功しました。

まずは、受付を済ませ主催者からの指示であるステッカーを決められた位置に添付します。
フロント&リアバンパーに横浜ゴムさんのステッカーを4枚・フロントドアにブリジストンさんとelfさんのステッカーを各2枚車両に貼付します。

This time ourchallenge was to see how far the weight of the PRIUS could be reduced. At the last race the bonnet and the roof were replaced by full carbon parts, the original side steps were used and BBS RF wheels were used to increase the manoeuvrability. Especially the roof could be reduced by 50% in terms of weight! By this the structural strength of the car was also improved and we were able to take the class victory.

For the summer race we exchanged the front bumper, front spoiler, bonnet hood with the air duct, front fender, front and rear doors, rear hatch, rear bumper, rear wheels and rear seat. With all theses changes we succeeded in reducing 147kg or weight compared to the normal version.

The organizers informed us of which stickers needed to be added to the car. On the front and rear bumper we had to place 4 Yokohama Tire Stickers. Also two Bridgestone and elf stickers each needed to be placed on the front door.

c0084643_18161156.jpg
c0084643_18162293.jpg
c0084643_18162929.jpg


ブリーフィング会場は、座れないほど参加者で一杯になっています。
参加募集枠60台フル出場!(何とエントリー締め切り後も、たくさんの申し込みがあったそうです!)
予選順位は、プリウス勢1位の7番グリットをゲットです。

さすが、GT500LEXUS TEAM LeMans ENEOS監督である黒澤琢弥さんがドライビ
ングすれば、レースに向いていないプリウスでもいいタイムを出してくれます。

At the briefing hall there were so many participants, that there was not enough space to sit. 60 verhicles were participating in the race, which is the maximum. Even after the deadline many teams apparently wanted to join the race.
For the qualifications we got the 1st place in the 7th grid. With Takuya Kurosawa, who normally directs the GT500 LEXUS TEAM LeMans ENEOS at the wheel, we were confident to get a good time.
c0084643_18164456.jpg
c0084643_1817710.jpg

でも、気になることがあります。無理な軽量化により、砂漠を走る車のごとく車高が上がり、車両バランスが崩れVSCが全コーナーで作動し続けてしまいます。VSCとは、Vehicle Stability Control(ビークル・スタビリティ・コントロール)の略で、トヨタが採用するハイテク安全装備。障害物回避のための急ハンドルや、滑りやすい路面でのコーナリング中などに発生する車の横すべりをセンサーが感知し、各輪のブレーキやエンジン出力を自動的にコントロールすることで、不安定な挙動を抑制するシステムです。
ドライバーは、前に進める仕事をし、車はVSC介入によりブレーキやエンジン出力を制御してしまったので燃費は悪くなってしまいました。

But there was a problem: By reducing weight as much as possible several unwanted consequences ensued. The cars chassi got as high as if we were planning to take part in a sand race in the desert. So the VSC system, which stabilizes the car in corners was activated in every corner! VSC is short for Vehicle Stability Control. This system is highly developed high tech, which Toyota uses for safety reasons. In case of sudden extreme turnings of the handle, which would normally cause the vehicle to slip sideways, the VSC sensors ensure that the car brakes and even controls the engine power in such a situation. This is a very sophisticated safety system. When ourdriver decided to forcefully continue ahead, the interference of the cars VSC on breaks and engine power caused our fuel efficiency to drop drastically.


c0084643_1819017.jpg
c0084643_1819841.jpg
c0084643_18191582.jpg
c0084643_18192337.jpg
c0084643_18192937.jpg
c0084643_18193566.jpg

車両改造無制限クラスであるSHVクラス(スーパーハイブリッドクラス)3位。

レース順位と燃費が合算されるエコカーカップで燃費が悪くなるのは、致命的なミスでもあります。次回に向け新たな車づくりに挑戦です。

Our rank was third in the super hybrid class, where everything on the car may be changed according to the regulation. As in the race regulation the fuel efficiency has great importance for the Eco Car Cup, this was an essential fault of our strategy. For the next race we will go forward with a new car construction .
c0084643_18195748.jpg
c0084643_1820464.jpg
c0084643_18201156.jpg

トヨタが販売している車は、空力・重量バランス・安全装備・快適性・などが最良になるセッティングで販売されていることを、今回のプリウスの改造により知りました。
今回は、惨敗です。

The cars Toyota builds are sophisticated in terms of aerodynamics, balance, safety and comfort. The fact that Toyota sells cars with the most ideal settings, got clearer than ever to us after the modifications we implemented.

This time we were defeated.
by carbon_tras | 2011-08-12 18:20 | Tras Racing

<< Rd.11 Czech GP ... Team Tras・BMW S... >>

カーボン職人集団 Tras
最新ニュース


by carbon_tras


S M T W T F S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
新田正直photoTras 代表
新田 正直です。